Наукові публікації університету

До питання щодо культурних вимірів дизайн-практик та їхнього теоретичного обґрунтування

Мета роботи. Стаття присвячена виявленню методологічних принципів обґрунтування природи і функцій
дизайну у вітчизняних та західно-європейських дослідженнях і конституювання розмаїття культурних вимірів,
корелятивних дизайн-практикам, що дозволяє сформувати нове поле для дослідження феномену дизайну в межах
культурології. Методологія дослідження базується на застосуванні теоретико-аналітичного, історико-логічного,
компаративного та герменевтичного методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє виявити подібності та
відмінності в обґрунтуванні дизайн-практик, що розвивались на теренах вітчизняної та західно-європейської
культур, аби прояснити та ствердити теоретико-методологічні принципи, засадничі для вітчизняної традиції
дослідження дизайну, що мають самостійних евристичний потенціал. Наукова новизна роботи полягає у прояснені
та ствердженні теоретико-методологічних принципів вітчизняної традиції дослідження дизайн-практик, з метою
пошуку нового підходу розв’язання теоретичних проблем теорії дизайну та окреслення нової дослідницької царини в
межах вітчизняної культурології. Висновки. Предметом вітчизняних розвідок у ХХ столітті постають практики
художнього конструювання і промислового дизайну в контексті нових культурних вимог до гуманізації
виробництва. У сучасному вітчизняному дискурсі дизайн-практики мисляться як такі, що мають на меті
перетворювати та естетизувати культурне середовище в цілому. Англо-саксонська традиція виокремлює дві базові
позиції щодо поняття «дизайн»: «ренесансну» і «капіталістичну». Акцентування на пріоритеті дослідження дизайну
процесів призводить до необхідності аналізу сукупності «культурних вимірів» дизайну, в основі якої постає його
розуміння як складної та динамічної системи процесів, виробів та інститутів із залученням культурного та
соціального контекстів. Реабілітація тяглості вітчизняної дослідницької традиції дизайн-практик дозволяє розширити
онтологічний горизонт теорії дизайну, шляхом зміни оптики з суб’єктцентричної на об’єктцентричну.

ID: 243731
Кількість показів: 32
дата змінення: 26.02.2020 14:15:36
Ким змінено (ім'я): (philo4) Ірина Пархоменко
Вид роботи:  Наукова публікація
Тип роботи:  Наукова стаття
Кількість сторінок:  5
Рік видання:  2019
Звітний рік:  2020
Видання:  Культура і сучасність. Альманах
Випуск, частина:  2
Номери сторінок:  11-15
Галузь науки:  Соціальні науки, інші
Автори,співробітники Університету:  Гудзенко (Буцикіна) Євгенія Олександрівна
Кафедра / Відділ:  Етики, естетики і культурології
Посилання на статтю (посилання на рецензію в журналі (для монографій):  http://journals.uran.ua/kis/article/view/190154/190040
Ключові слова:  дизайн, дизайн-практика, культурні виміри дизайну, мистецтво, прикладна естетика, ремісництво, художнє проектування
Опубліковано за рішенням Вченої ради:  ні
Інститут/Факультет:  Філософський факультет

Повернення до списку

Вгору